FAQ's

Veelgestelde vragen

Bekijk hieronder onze lijst met veelgestelde vragen over Kasteelloop De Halve van De Haar. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met de organisatie.

Categorieën

Inschrijving
Race day
Overig


Inschrijving

Wanneer start de inschrijving?

De inschrijving voor Kasteelloop De Halve van De Haar is geopend. Klik hier om je in te schrijven.

Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen, wat nu?

Als je je hebt ingeschreven, ontvang je automatisch een bevestiging per e-mail. Zorg dus dat jouw e-mailadres correct is ingevuld.

Heb je geen bevestigingsmail ontvangen? Het kan soms even duren voordat je de bevestigingsmail ontvangt. Controleer ook je spam folder als je de e-mail niet binnen 30 minuten hebt ontvangen. Indien je ook daar niets hebt ontvangen, neem dan contact op met de organisatie.

Ik wil gebruikmaken van kleedgelegenheid en tassenafgifte, waar geef ik dit aan?

Op zaterdag 13 juni is er geen kleedgelegenheid en tassenafgifte mogelijk. Op zondag 14 juni is er kleedgelegenheid en tassenafgifte beschikbaar in de Kasteeltuin De Haar.

Kan ik een event shirt bestellen?

Alle deelnemers aan Kasteelloop De Halve van De Haar kunnen een event shirt bestellen bij hun inschrijving voor € 20,-. Bij je inschrijving kun je jouw gewenste maat aangeven, zolang de voorraad van de betreffende maat strekt.

Bekijk hieronder het shirtontwerp en de maattabel.

Hoe bestel ik een coachnummer voor de Jeugdloop?

Enkel bij deelnemers aan de Jeugdloop van De Haar 1 km is het mogelijk om een extra coach nummer te bestellen. Deze is te bestellen via het online inschrijfformulier voor € 2,50.

Krijg ik als student korting op mijn inschrijving?

Studenten krijgen korting bij deelname aan De Halve van De Haar, De Tien van De Haar en De Vijf van De Haar.

Voorwaarden Student Runs

  • Als student sta je ingeschreven aan een voltijdse dagopleiding aan een Nederlandse universiteit of een Nederlandse HBO-instelling.
  • Als je wil deelnemen aan de Student Runs dien je voorafgaande aan het evenement al een jaar student te zijn.
  • Je bent tussen de 16 en 30 jaar op de dag van het evenement (voor De Halve van De Haar geldt een minimale leeftijd van 18 jaar op de dag van het evenement).
Welke leeftijd moet ik hebben om deel te mogen nemen?

Voor de leeftijdlimieten gelden de leeftijden op de dag van het evenement:

  • De Halve van De Haar: 18 jaar
  • De Tien van De Haar: 14 jaar
  • De Vijf van De Haar: 12 jaar
  • De Jeugdloop van De Haar 2 km: 4 - 7 jaar
  • De Jeugdloop van De Haar 1 km: 8 - 12 jaar
  • De Wandeltocht van De Haar: n.v.t.
Hoe kan ik mijn inschrijving wijzigen?

Bekijk voor meer informatie over het wijzigen van jouw inschrijving de algemene voorwaarden. Wil je jouw inschrijving wijzigen? Log in met jouw account.

Let op: het is niet mogelijk om zelf jouw naam, e-mailadres, geboortedatum of geslacht aan te passen. Neem hiervoor contact op met de organisatie. 

Kan ik mijn afstand wijzigen?

Ja. Van afstand wijzigen is mogelijk mits deze afstand nog niet is uitverkocht. Bij wijziging van de afstand waarvoor ingeschreven is, vindt geen restitutie van inschrijfgeld, of deel daarvan, plaats. Wijzigen naar een hogere afstand kan met als voorwaarde dat het verschil in prijs tussen beide afstanden wordt voldaan. Wijzigen van afstand voor De Kasteelwandeling van De Haar hoef je niet door te geven aan de organisatie. 

Stappenplan voor wijzigen afstand

  1. Log in op je account. De link en het wachtwoord hiervoor heb je ontvangen in je bevestigingsmail.
  2. Als je bent ingelogd klik je op “race wijzigen”:
  3. Kies jouw nieuwe afstand en klik op "doorgaan".
  4. Bij wijziging naar een lagere afstand dan waarvoor ingeschreven is, vindt geen restitutie van inschrijfgeld plaats. Bij wijziging naar een hogere afstand dan waarvoor ingeschreven is, dient u het verschuldigde bedrag af te rekenen door op "afrekenen" te klikken.
Kan ik mijn wandelkaart/startnummer overdragen aan iemand anders?

Indien je onverhoopt niet kunt deelnemen aan het evenement en toch een wandelkaart/startnummer hebt gekocht, kun je je deze laten overschrijven op een andere naam. Hieronder lees je alle informatie. 

Overdragen met voornaam op startnummer

In verband met het bestellen van de startnummers is het overschrijven van een startnummer met bedrukking van voornaam mogelijk t/m een maand voor het evenement. Vanaf half mei maart worden de startnummers bedrukt en is het niet meer mogelijk jouw voornaam op het startnummer te drukken. 

Overdragen met naam in de online uitslagen

Het is vanaf half mei nog steeds mogelijk om je startnummer over te dragen zodat de naam in de uitslagen goed staat.

Stappenplan voor overdragen

  1. Log in op je account. De link en het wachtwoord hiervoor heb je ontvangen in je bevestigingsmail.
  2. Als je bent ingelogd klik je op “registratie overdragen”:
  3. Vul de naam en het email adres in van degene die jouw startbewijs gaat overnemen en klik op “doorgaan”.
  4. Degene die jouw startbewijs overneemt ontvangt nu een mail om de overdracht te voltooien.
  5. De nieuwe persoonsgegevens worden door hem/haar ingevoerd en eventuele producten kunnen nog worden bijgekocht. Let op! Heb jij al producten aangeschaft laat dit degene die jouw startbewijs overneemt dan weten zodat dit niet dubbel wordt besteld.
  6. Als bij de laatste stap € 3,- is betaald voor de overdracht is de overdracht geslaagd!

Betaling

De eventuele betaling voor het overnemen van jouw wandelkaart/startnummer dient onderling geregeld te worden.

Kan ik mijn inschrijving annuleren?

Je kunt alleen annuleren indien je staat ingeschreven voor De Halve van De Haar (21,1 km) én je een annuleringsregeling bij jouw inschrijving hebt afgenomen. Bekijk voor meer informatie over annuleren de algemene voorwaarden. Annuleringsverzoeken dienen uiterlijk 30 april 2020 via het contactformulier te worden ingediend. 

Wanneer sluit de inschrijving?

De inschrijving van een onderdeel sluit zodra alle startnummers voor deze afstand zijn uitverkocht.

Wat zijn de algemene voorwaarden?

Hier kun je de algemene voorwaarden vinden.

Race day

Wanneer is Kasteelloop De Halve van De Haar?

Zaterdag 13 juni 2020

  • De Kasteelwandeling van De Haar

Zondag 14 juni 2020

  • De Halve van De Haar
  • De Tien van De Haar
  • De Vijf van De Haar
  • De Jeugdloop van De Haar 1 & 2 km
Krijg ik mijn startnummer/wandelkaart toegestuurd of moet ik hem ophalen?

Startnummers/wandelkaarten worden niet thuisgestuurd, maar kun je op de dag van het evenement ophalen op het evenemententerrein. Alle ingeschreven deelnemers ontvangen in de week voorafgaand aan het evenement per mail hun startbewijs. Houd deze mail bij de hand (uitgeprint of smartphone) bij het ophalen van jouw startnummer. 

Medische gegevens

Op de achterkant van het startnummer (dat je op je borst draagt) moet je je medische gegevens invullen. Dit is erg belangrijk; zo kan de organisatie adequaat handelen in geval van calamiteiten.

Waar kan ik mijn event shirt ophalen?

Het door jouw bestelde event shirt (alleen voor deelnemers aan Kasteelloop De Halve van De Haar) kun je alleen op vertoon van de envelop met het startnummer ophalen op het evenemententerrein in de kasteeltuinen. 

Is er omkleedruimte en tassenafgifte beschikbaar?

Op zaterdag 13 juni is er geen kleedgelegenheid en tassenafgifte mogelijk. Op zondag 14 juni is kleedgelegenheid en tassenafgifte beschikbaar voor alle deelnemers op het evenementterein.

Waar is de start?

De startlocatie bevindt zich in het kasteelpark, naast het evenemententerrein.

Mag ik mijn rugtas of camelbag meenemen in het startvak?

We adviseren je in loopkleding aan de start te komen. Het is niet toegestaan om tassen/rugzakken mee te nemen in de startvakken (m.u.v. camelbags) of onbeheerd achter te laten rondom het evenemententerrein of parcours. Alles wat onbeheerd wordt achtergelaten wordt verwijderd en weggegooid in verband met de veiligheid rondom Kasteelloop De Halve van De Haar.

Hoe zien de parcoursen eruit?

Op deze pagina kun je de parcourskaarten bekijken.

Wat zijn de starttijden?

Bekijk op deze pagina het volledige programma van Kasteelloop De Halve van De Haar.

Is er douchegelegenheid?

Nee, er is geen douchegelegenheid.​

Kan ik na afloop mijn medaille laten graveren?

Ja, op zondag na afloop van je race kun je direct jouw medaille laten graveren. In het inschrijfformulier kun je hiervoor "medaille graveren" aanvinken. Als je het bij jouw inschrijving aangeeft, bedragen de kosten hiervoor € 6,50 (Jeugdloop € 5,-).

Als je dit niet bij je inschrijving vooraf hebt aangegeven, kun je je medaille na afloop laten graveren, maar de kosten bedragen dan € 8,00 (Jeugdloop € 6,50).

Krijg ik een medaille?

Alle deelnemers ontvangen zondag na het passeren van de finishstreep een medaille als herinnering aan het evenement. Bovendien kun je je medaille laten graveren met je naam en eindtijd.

Is er een prijsuitreiking?

Ja voor alle onderdelen op zondag zijn er prijsuitreikingen. Let op: De bruto tijd is de officiële tijd.

Wat zijn de tijdlimieten?

De Halve van De Haar: 150 minuten
De Tien van De Haar: 80 minuten
De Vijf van De Haar: 45 minuten

Is er tijdregistratie?

Bij alle onderdelen van Kasteelloop De Halve van De Haar zal de MYLAPS BibTag worden gebruikt voor het registreren van je tijd. Achter op je startnummer (Bib) bevindt zich een elektronische chip (Tag) en een kunststof afstandhouder. BibTag maakt het registreren van je tijden heel eenvoudig, het enige wat je moet doen is het correct dragen van het startnummer.

Informatie om een goede tijdregistratie te garanderen

  • Draag het startnummer zichtbaar op de borst. Bedek het startnummer niet met een jack of met je handen tijdens het passeren van de matten op de start- en finishlijn. Deze matten vangen het signaal van je BibTag op. (Let ook op met het indrukken van je eigen stopwatch op de start- en finishlijn).
  • Vouw of kreukel het startnummer niet. Zeker niet op de plaats waar de Tag zit.
  • Gebruik vier speldjes op de hoekpunten van het startnummer, doorboor de Tag niet.
  • Verwijder de kunststof afstandhouder niet.
  • De BibTag werkt op basis van een andere technologie dan de MYLAPS ChampionChip. Daarom kun je tijdens dit evenement geen gebruikmaken van je gele of groene MYLAPS ChampionChip. Je kunt je MYLAPS ChampionChip echter gewoon aan je schoen laten zitten, deze stoort niet op het BibTag syteem.

De Tags hoeven niet ingenomen te worden na de race, je kunt het startnummer (met Tag) als souvenir bewaren of bij het gewone afval weggooien (kunststof).

Wat is de officiële tijd?
De brutotijd is de officiële tijd. Deze start op het moment dat het startschot valt en stopt op het moment dat je de finish passeert. De nettotijd is de tijd die start op het moment dat je de mat op de startlijn passeert en stopt als je de finish passeert. Deze nettotijd wordt als extra service vermeld.

Waar bevinden de toiletten zich?

Op het evenemententerrein vind je toiletten.

Waar vind ik mijn uitslag?

Alle uitslagen worden direct na afloop op de website gepubliceerd. De bruto tijd is de officiële tijd. Uitslagen van eerdere edities vind je hier.

Mijn uitslag klopt niet, hoe kan ik deze aanpassen?

Voor opmerkingen en vragen over jouw uitslag, stuur een e-mail naar Mylaps Event Timing. Vermeld daarbij je startnummer en eventueel zelf geklokte tijden.

Wat is het wedstrijdreglement?

Op ons evenement is het wedstrijdreglement van de Atletiekunie en IAAF van toepassing.

Overig

Hoe bereid ik mij het beste voor op mijn race?

Wil jij perfect voorbereid aan de start van de Marathon Eindhoven verschijnen? Dan biedt MyEnergyLab het ideale platform om verantwoord veilig jouw sportieve doel te bereiken. www.myenergylab.be. Je kunt het trainingsschema aanschaffen bij jouw inschrijving.

  •  Speciale prijs: € 5,00 voor een trainingsschema van 8 tot 24 weken (normale prijs: € 1,- per week). Nadat jouw inschrijving is ontvangen, krijg je binnen enkele dagen een e-mail van MyEnergyLab met je persoonlijke vouchercode.
Wat gebeurt er met gevonden voorwerpen?

Gevonden voorwerpen worden verzameld bij de tasseninname. 

Is er een wachtlijst voor uitverkochte afstanden?

De inschrijving van een onderdeel sluit zodra alle startnummers voor deze afstand zijn uitverkocht. Er is geen wachtlijst.

Welke vrijwilligerstaken zijn er en hoe kan ik mij aanmelden als vrijwilliger?

Gedurende het hele jaar houden vrijwilligers zich bezig met de organisatie van de Kasteelloop De Halve van De Haar. De dag staat of valt met de hulp van onze vrijwilligers. 

Wil jij ook als vrijwilliger aan de slag en een topsportevenement van dichtbij meemaken? Bekijk de spelregels eerst en kies op welke manier jij bij onze organisatie betrokken wilt zijn. Klik hier voor meer informatie.

Wat wordt er medisch geadviseerd?

Adviezen in de voorbereiding en vóór de loop
1. Als je problemen hebt met jouw gezondheid, die een verhoogd risico geven op hart / vaatziekten, zoals overgewicht, hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, suikerziekte, al eerder opgetreden hart / vaatziekten, danwel veel voorkomen hiervan in de familie, of indien je vaak blessures hebt, adviseren wij je een sportkeuring op een Sport Medisch Adviesbureau (S.M.A) of sportpoli. Op de website www.sportzorg.nl kun je meer informatie vinden over keuringen, manieren van testen en evt. ook een vragenlijst invullen, m.n ook een cardio/vasculaire vragenlijst. Na invulling daarvan kun je bepalen of het voor jou zinvol is om je op hart / vaatgebied medisch te laten keuren.

2. Kleding en weer:

  • Boven 15 graden en zeker 20 graden moet je je kleden in lichte ventilerende kleding, anders kan het lichaam de warmte niet kwijt en dreigt warmtestuwing. (geen katoen; dat houdt het vocht vast)

  • Bij koud weer (5 graden en voor langzame lopers 10 graden) is een thermo-shirt op de huid de beste keuze. Draag erover heen een dunne, ventilerende laag (geen nylon). Een muts is aan te raden bij een lage gevoelstemperatuur en wind.

  • Strik je veters grondig (dubbele knoop), zorg ervoor dat ze niet los gaan tijdens de wedstrijd.

Opm.: Hoe langzamer je tempo des te meer kleding je nodig hebt (behalve bij ca. 20 graden). Bij wandelen treedt een flinke afkoeling op. De gevoelstemperatuur is met name afhankelijk van wind en vochtigheid. Bijvoorbeeld: Wanneer de temperatuur +10°C is met een matige wind (windkracht 5) dan voelt het aan als +4°C. Is het echter 5°C met een matige wind dan voelt het aan als - 4°C. Vaak zakt in Eindhoven 's middags de temperatuur zo'n 5 à 6°C zodat wij vaak bij de langzame lopers afgekoelde lopers zien.

3. Maak een loopschema
Dit is uiteraard afhankelijk van het evenement waaraan je deelneemt.

4. Loop uitsluitend op goed ingelopen ( nooit nieuwe!) schoenen en sokken en let op het wegdek bij iedere training en de wedstrijd. Wissel het links en rechts lopen op de weg af wanneer mogelijk. 

5. Heb je een koortsende ziekte (>39o) in de week vóór het evenement, loop dan niet mee!

Adviezen direct voor en tijdens de loop
1. De hoeveelheid die je drinkt, is afhankelijk van het weer en van transpiratie (dit is zeer individueel). Drink tot 45 minuten voor de start extra. Stop dan met drinken en bezoek nog een toilet. Neem een flesje mee in het startvak (ca. 300 ml.) en drink dat 5-10 min. voor de start leeg. Zo voorkom je dat je onderweg moet plassen. Dorstgevoel is nooit een goede graadmeter. Als je niet gewend bent te drinken, drink dan alleen water: 100-200 ml. elke 15 minuten. Dranken met koolhydraat (5-8%) zijn ook geschikt, zorg dat je per uur ongeveer 70 gram koolhydraten inneemt gedurende de gehele race. Flesjes met afgemeten sportdrank (die je aan een riem meedraagt) kunnen je daarbij helpen. Bij koel weer of wanneer je geen snelle loper bent, neem dan liever energiedranken dan vast voedsel of fruit. Dit laatste blijft te lang in de maag. Hulpregel: het gewichtsverschil tussen voor en na de loop van meer dan 1 kg staat gelijk aan de hoeveelheid drank die je te weinig hebt gedronken. Probeer dit uit bij trainingen!

2. Luister naar je lichaam! Voel je je zich niet lekker, stop dan. Eerste symptomen van uitdroging zijn: kippevel op borst en bovenarmen, rillingen, druk in het hoofd, duizeligheid, later spierkramp, braken en droge huid. Deze verschijnselen kunnen snel overgaan in desoriëntatie en verwarring. Heb je wel eens problemen gehad met uitdroging en/of hoge temperatuur dan heb je meer kans het wederom te krijgen (zeker bij warm weer). Loop dan niet; uitvallen is geen schande!

3. Heb je kuitkramp, loop dan langzaam of wandel, eventueel licht rekken; niet stoppen maar wel extra drinken! Pas op voor uitdroging.

4. Start rustig. Controleer je tempo, elke seconde op de kilometer te hard in het begin van de race, kan aan het einde minutenverlies per kilometer betekenen. Loop je eigen tempo; vermijd tempoverhogingen en sprinten in de laatste kilometers.

5. Stop bij pijn op de borst, abnormale kortademigheid en duizeligheid.

6. Let goed op het wegdek en andere situaties om je heen.

7. Breng vaseline aan op tepels, dijen en andere schuurplekken.

8. Medische informatie over ziekten (bijv. suikerziekte,medicijnen) dien je bij je te dragen, bij voorkeur ook vermeld op de achterzijde van het startnummer. Schrijf daar tevens een telefoonnummer op van een contactpersoon, die tijdens de race bereikbaar is. Vermeld je naam, adres en telefoonnummer eveneens op de achterzijde van het startnummer.

Adviezen na de loop

1. Drink veel en loop goed uit. Neem eerst te drinken en gebruik daarna een lichte maaltijd (brood, banaan e.d.).

2. Ook de dagen erna regelmatig wandelen en extra drinken, evenals koolhydraatrijke producten. Neem voldoende tijd voor herstel!

3. Bij koud weer direct verkleden en evt. thee of bouillon drinken. Geen alcoholische dranken of koffie.

4. Direct na de finish is het zinvol om ruim te drinken en voldoende koolhydraten te eten om het vocht- en energieverlies weer aan te vullen. Sportdrankjes met koolhydraten, een ruime hoeveelheid water ( >1/2liter) en rijpe bananen of andere vruchten zijn aanraders.

Urgente vragen vlak vóór de wedstrijd

Heb je, ondanks goede voorbereiding en het lezen van de medische voorlichting, nog urgente vragen over training, blessures, voeding etc. op de dagen vóór een loopevenement dan kun je contact opnemen met jouw huisarts.